השירות של אובר (Uber) מאפשר לכל אחד להפוך את המכונית הפרטית שלו למקור הכנסה ולהסיע נוסעים מזדמנים בתשלום. במשך שנים רבות, הכניסה של אובר (Uber) נבלמה על ידי איגוד המוניות הארצי, ציבור נהגי המוניות ושר התחבורה ישראל כץ אשר התווה את המדיניות הממשלתית בנושא.
בימים האחרונים ישנה תחושה שיתכן שבעקבות משבר הקורונה וחילופי השרים, המדיניות הממשלתית משתנה ויתכן שבקרוב נוכל לנסוע במונית אובר (Uber) לשדה התעופה.
מהי אובר (Uber)?
בניגוד לאפליקציות ותחנות מונית מפוקחות, אפליקציית אובר X מאפשרת לכל אחד להפוך את המכונית הפרטית שלו למונית. כמעט בכל מקום בו אפליקציית אובר X עובדת מחירי הנסיעה ירדו בעד 50% כך שמבחינת הצרכן הסופי זו בהחלט בשורה.
תהליך ההזמנה באפליקציית אובר X דומה לתהליך ההזמנה בגט טקסי או בכל אפליקציה אחרת – באופן כללי, הנוסע מציין את מיקומו, מזין את היעד, בוחר בשירות שהוא מעוניין בו (רכב פשוט, יוקרתי וכדומה) ומשלם את מחיר הנסיעה באמצעות האפליקציה/כרטיס האשראי של הנוסע.
מדוע ישנה התנגדות לפעילות אובר (Uber) בישראל?
פעילות אובר (Uber) זוכה להתנגדות רבה כמעט בכל מדינה בה החברה פועלת. הסיבות לכך הן מגוונות, הנה העיקריות שבהן:
- פגיעה בפרנסה – כמעט בכל מקום בו אפליקציית אובר X פועלת הנפגעים העיקריים הם ציבור נהגי המוניות במדינה. ציבור נהגי המוניות נאלץ להתמודד עם תחרות רבה מצד נהגים פרטיים והורדת מחיר משמעותית אשר פוגעת ברווחיות.
- סינון ציבור הנהגים באפליקציה – אפליקציית אובר X אינה מבצעת סינון נהגים קפדני במיוחד. התוצאה הישירה למדיניות זו היא שבעבר התרחשו מספר מקרים בהם נהגי אובר X ניצלו את מצב הנוסעים (שכרות, מגדר וכדומה) בשביל לבצע עבירות רכוש, מין וכדומה. בישראל ישנו חשש אמיתי כי אפליקציית אובר X תוביל להפרות ביטחון חמורות, חטיפות או רציחות של נוסעים אשר ישתמשו בשירות.
- רגולציה – ציבור נהגי המוניות בישראל נדרש לשלם על מספר ירוק על מנת לקבל את הזכות להסיע נוסעים ברחבי הארץ. לפי שמשון מתחנת מוניות קרית גת, העלות של המספר הירוק עומדת על 220,000 ₪ כך שכניסה של נהגי אובר X יוצרת עיוות כלכלי ואפליה בין נהגים אשר השקיעו ממיטב כספם ברכישת המספר לבין נהגי אובר X אשר לא נדרשו לכך.
- פיקוח והכשרה – ציבור נהגי המוניות בישראל הוא מפוקח ובעל הכשרה מינימלית של 145 שעות לימוד. נהגי אובר X אינם מפוקחים ואינם נדרשים לעבור שום הכשרה על מנת להסיע נוסעים במכונית הפרטית שלהם.
לסיכום, אפליקציית אובר X יוצרת מצד אחד הזדמנות להוזיל את עלויות הנסיעה בתחבורה הציבורית אך מצד שני, היא חושפת את הנוסע לסיכונים ביטחוניים רבים. בהחלט יהיה מעניין לראות אם משבר הקורונה וכניסת שרת התחבורה, מירי רגב, תוביל לכניסה של חברת אובר (Uber) לישראל.
המאמר נכתב בשיתוף עם מוניות שמשון – תחנת מוניות בקרית גת. מוניות שמשון מעניקים שירות מוניות לנתב"ג מקרית מלאכי, מוניות לנתב"ג מאשקלון וכל הסביבה הקרובה לתחנה.